Po nekim višetruko dokazanim teorijama pojam New woman, termin koji se iznenada pojavio krajem 19. veka, je trebalo da pojasni onom drugom biću, koji nije žena, da još neko pored njega treba da se obrazuje i da to sto nauči treba i da koristi, da bude finansijski nezavisno biće, učestvuje u donošenju bitnih odluka, u politici, da najzad odluči samo da li će, za koga će se udati i koliko dece će želeti da ima, da skine okove oštrih rubova sa sebe i počne da kreira odeću kakva odgovara odredjenoj prilici ili trendu...Danas, dok se čitaju ove definicije, one deluju nekako daleko, možda čak I suvišno. Medjutim, ako krenemo par stotina kilometara južnije ili istočnije od Evrope imaćemo sliku jednog tužnog, nezadovoljnog bica koji troši svoje dragocene sekunde na zajednickoj planeti venere i marsa živeci ispod nametnute crne tkanine. Sa druge, strane, kulturna, moralna, seksualna, poslovna i ostale evolucije zvučnog odjeka su menjale žene oko nas i nas same. Dvadeseti vek je, dakle, pored svih svojih kosmopolitskih promena, upoznao jednu novu femme koja je i diva i otmena dama, i borac, starleta, savršeni američki model oble domaćice 50ih, Woodstock hipi varijanta, mršava disco kraljica, poslovna dama sa naramenicima i apartmanom na Menhetnu, sponzoruša i na kraju, potpuno zbunjena žena sa kraja 90ih.
Svi oblici umetnosti su u prošlom veku ispratili promene koje su žene doživele munjevitom brzinom. Film je, kao dominantna i omiljena glamurozna zabava i siromašnih i bogatih, beležio kamerom i najsitnije promene koje je žena imala i smelo trpela poslednjih sto godina. Ponekad se ipak nameće pitanje da li su filmovi kreirali tipove žena ili smo filmove kreirali po njihovim tipovima i tako formirali noseće modele žena 20. veka? Kako je žena prešla put od raskošne kurtizane do web ratnice za samo 100 godina i kako se tako lako muškarac uplašio pametne žene sa karijerom?
Ovaj tekst je samo kratak osvrt na filmske i realne likove, možda glavne aktere u formiranju varijabilnog ženskog profila prošlog veka. Upečatljive ikone sa filmskih postera kao sto Holly Goligthly, Bridget Jones, Sugar Cane, Greta, `plavi andjeo` ili Lara Croft su samo neke od onih koje ćete sresti na putu ženske realne i filmske evolucije. Svako od tih glorifikovanih imena sa svetlećih reklama je zapravo svet za sebe, posebna žena na neki svoj način. One su stvarale svoj film i davale nove dimenzije ženama svojim prisustvom, svojim pogledom ka kameri, ka ljudima oko sebe. One su se ponašale manje ili vise raskalašno, kao zvezde, kako to zaista i treba po nekom sistemu vrednosti da bude. Tipove zena koje su glumile ili dotakle u svojim filmovima, obeležile su realnost i prefinjeno se uvukle u svakodnevnicu, pa onda i u istoriju. One su i same bile neki od tih tipova, ponekad čak i one karakteri koje su glumile.
Ovo nikako nisu studije, niti analize...Očekujte svetlucavi svet onih koje su nam zapravo dočarale realnost jednog novog doba, ali i koje su nam približile prave žene, one sa ulice, naslovnica, žene koje smo i mi same. Ova knjiga je samo dodir sa onim što je film pružio, prateći i objašnjavajući tako jako izraženu promenu female profila našeg vremena.
Comments
Post a Comment