Skip to main content

Pin up


Prvo na sta pomislite kada vidite pin up iz ranih 30ih, 40ih, 50ih je sex. Devojka je mila, nema, na posteru, zakacena iznad vaseg kreveta ili je samo jedan list od 12 mogucih na kalendaru. Telo je savrseno, noge neobicno dugacke i vitke, grudi majcinske, obla zadnjica, kosa obicno podignuta sa strane praveci blagu pundju slicnu onoj kojom se Rita Hayworth proslavila. Trepavice dugacke, nokti namazani, a garderoba varira od kuhinjske kecelje, preko ski i kupacih kostima , koji podsecaju na kultni Balu na vodi, do dugackih i glamuroznih Ginger Rogers svilenih haljina. Lice je stvoreno za osmeh, pogled je vragolast, negde krajnje naivan, jednostavno dozvoljava muskarcu da sam smisli reci koje zeli da cuje od nje. Znaci nema lepotica savrsenog tela pred vama. Ona je stvorena za otleovljenje svih prvih decackih snova o zenama kada jos nisu ni svesni da im prodavacica toplih krofni iz obliznje pekare nije tek tako dosla u san. Druga ciljna grupa pin up babes je vojska – tako snazna i odvazna US army drugog svetskog rata. Taj poster iznad vojnickog kreveta je sve sto imaju za te cetiri godine. Mila devojka sa zakacena pored jastuka, cesto nazivana cheespie, moze biti i obliku mini kalendara gde se vojnicki dani precrtavaju, ili postcard, da se nekome ulepsa neka tmurna `43.
Mnoge su bile pin up, tacnije skoro sve glamurozne zene, glumice ranog Hollywood-a od skandalozne Mae West, pa do proslavljene Dietrich, ili gloomy Garbo. Prosto neverovatno, ali slava koju donosi poster, kasnije u obliku silikonskih duplerica Playboy-a, na neuporedivo vulgarniji nacin) je ogromna. Takva slava moze samo doprineti vec postojecoj ili `probiti` mladu devojku iz provincije pod imenom npr Norma Gean. Jedna od najpoznatijih slika Monroe je pored Warholove, ona gde je gola, mrsava, na krevetu, izvijena, tamne kose i prilicno ne lici na sebe, na onaj americki san koji se preneo na ostatak sveta i obezbedio joj mesto u istoriji kao `najlepse zene, ever` .
Dakle, pin up je san svakog muskarca. Imati zenu koja ne prica i koja je savrsena i koja ume i zeli da se smeska (ovde je napravljena ostra razlika izmedju smeha i smeskanja, tako dragog i prepoznatljivog kod svih treptavih glumackih zvezda koje ce tek doci). Slican motiv obradjuje i Stepford wives sa Nicol koja nikada lepsa nije bila jer upravo i glumi jednu tipicnu musku fantaziju. Mirne, tihe, savrsene, domacice , seksipilnih naglasenih oblina, koje obozavaju svog `savrsenog` muskarca. Rec perfect je ovde vise nego obicno upotrebljena sto snaci da relativnost vise ne postoji , ravnoteze nema i to je zapravo san. Realnost je mnogo ruznija.
Devojka sa naslovne strane, duplerice, Playboy-a nije manekenka, ne mora bude porno glumica, jednostavno je nesto sto za trenutak zaustavlja dah jacem polu, a izaziva sustinsku zavist kod slabijeg. Ono cime se ostale zene tese je cinjenica da u njenom pogledu nema puno intelekta. Velika razlika lezi bas ovde: razlika izmedju pin up devojaka pocetka veka i sladunjavih duplerica 70ih i najzad unificiranih photo shop kreatura 2000. Ove prve su jednostavno imale nesto sto ce ih odvesti u vecnost. Ako su bile samo pin up devojke, a ne i kasnije proslavljene glumice pored toga, one su ipak obelezene kao nesto cisto, novo, zanimljivo, nesto je uokvirilo zlatnu eru Hollywood-a. Ovo sto danas srecemo od neta do trash magazina je unakazena i plastificarana pop kultura. Jedina spona je cinjenica da je danasnji photo shop pocetkom veka zamenjen cetkicom majstora koji je ocrtavao struk nekada mnogo uzim nego sto on zapravo jeste.
Mnoge glumice su proslavljene svojim nesvakidasnjim pin up izgledom. Bo Dereck je zena nocnih mora muskaraca sedamdesetih. Savrsena na svoj nacin, sa zagonetnim osmehom, seksualnim magnetizmom, ispraznoscu, prosecnom glumom (ako se to moze glumom uopste nazvati), karakteristicnom frizurom. Pre nje Ursula kao Bondova devojka. Zapravo, svaka Bond devojka je jedna moderna pin up varijanta. Racel Welch, mnoge manekenke glumice od Elle Mcpherson, Cyndi do Claudie Schiefer. Razlog zbog cega su pin up nije nista drugo do zelje da pre gledamo nego sto slusamo, da prihvatamo cinjenicu da nikada nece biti nominovane za prestiznog Oskara, da su tu samo da bi dale formu muskoj masti.
I najzad, danas se pojavio novi izraz takozvani beefcake za muskarce tipa Brad, Tom, George Clooney...Oni su takodje ostvarenje sna zenskog, ali i muskog pola. Pored svoje uspesne karijere nije na odmet i fotografisati se bez kosulje, zategnute zadnjice, u pocepanim farmerkama, sa bradom od dva dana. Oni drugi, koji nisu poznati, niti ce ikada biti, ultimate hunks dele istu sudbinu devojaka sa duplerica gossip magazina.
Sa druge strane, imamo nacrtanu zenu, ikonu dobra ili ikonu zla. Strip kao fenomen je otisao korak dalje i dao nam junake (i junakinje) koje nas formiraju od detinjstva. Danas te opasne, jake nacrtane zene, su kao i superman i batman, bacene u filmsku idustriju i tako dobijamo Crvenu Sonju, Catwoman, Daredevil... U isto vreme, kada lepsi pol jaca na svakom planu, skida brushalter u raspusnim 60im i preuzima kontrolu o budzetu 80ih, a onda i samu opstu odgovornost u 90`im, dobijamo i ovaj profil zene borca za pravdu, ili jednostavno negativnog lika koji kasnije dobija crte pozitivnog. Zeni se sve oprasta, makar ona bila lider ratnickog plemena, ratnica daleke buducnosti ili neko ima double indentity, a tu je u nasem okruzenju. Uticaj stripa na svakodnevni zivot dece, tinejdzera i ne tako retko, ozbiljnih ljudi je lako uocljiv svuda. Uziveti se u ulogu je lako glumcu koliko i detetu koje raste pored ovakvih likova, pored Barbie, pored Cindarelle...
Slatki pecat na sve ovo konacno stavlja stil, mozda jednog od najtrazenijih ilsutratora Jason Brooks-a, svojim savrsenim svetom lako prepoznatljivim pod nazivom Hed Kandi. Svi njegovi klijenti, od izdavaca skupih zenskih magazina do Loreala, znaju da je njegov pristup ovom savremenom pin-up-u vrhunski, da prodaje, da je prefinjen i da je to ono sto bi svaka zena zelela da ima. Od wallpaper-a do podloge za misa. Nova pin up, Jasonova, se predstavlja kao vitka devojka iskricavih zavodljivih ociju, moderne neobavezne frizure, prefinjenog stila, obucena u jaku pink, purpurnu ili tirkiznu boju. Ona je na partijima, u kafeima, na putovanjima, na radnom mestu. Ona je jedna od nas.

Comments

Popular posts from this blog

Bogatašica kao sopstvena imitacija

Tako sladunjava i besposlena, jezivo prazna i u isto vreme ona koja na neki svoj simbolični i bizarni način zrači na prijemima i privlači ultimativnu web paznju tinejdzerki internet generacije. Bogatasica je pre svega poseban tip jer ona ima sve, ali to znaci zaista to i tu dolazi do prekida misli obicnih ljudi –nas. Apsolutizam u reci `bogata` je uzasno uocljiv i prosto boli one oko nje. To vise nije zavist, to je nesto sto smeta, ali i privlaci, nesto sto je jednostavno potresno u smislu egzistencijalizma pod parolom, `zivot je jedan, da li je moguce da neki imaju krajnost pojma `SVE`?! Nasmejana, tuzno predvidljiva, anoreksicna i razmazena barbika groteskne Hilton kooropacije koja u svom narucju drzi svoju omiljenu zivotinju, bez obzira da li je to (pre vise od osamdeset godina) tigar pored Katharine Hepburn ili nesto sto pre lici crtanom junaku iz Ice Age-a nego pravom psu, ona smelo zivi svoj sladak i dosadan zivot na nasoj zajednickoj planeti. Zivi ga na nacin koji je sama krei

Od Vrapca do trendseterke

  SA   MIKROFONOM NA SCENI   - new edition Ili od Vrapca do trendseterke Slično mladoj glumici i pevačici bi osporavili buduću profesiju, ali i samu želju za mikrofonom. To joj zaista nije potrebno. Ima puno toga gde može da bude i uspešna i vidjena i uvažavanja, ali pevačica ? Bolje ne. Od blues i jazz vrhunskih glasova koji su nam pevali o kišnom Londonu, životu Porgy i Bess, o onome kako vole muškarci, a kako žene, do francuskog vrapca Edite Piaf, pevačica je podigla glas i pokazala ga svetu. Pedesete nam donose glumice – prevačice. I Doris Day i Monroe, pa čak i Bardot, sve pevaju. Mjuzikli postaju sve više popularniji. Woodstock godine i pijane, drogirane umetnice osvajaju srca isto tako pijanih i drogiranih. One su čupave, u farmerkama, negde između hipija i metala. Slatke šarene sedamdesete su pevačice okupale i obukle ih u šljašteće pantalone, dale im žvakaće gume i rolšule. I tako polako dolazimo do jedne koja možda zaslužuje celo ovo poglavlje, jer je ceo svet pažljivo

Uvazene prve dame i preduzimljive urbane kurve

Na lestvici kosmopolitskih promena vodi statistika koliko su zene promenile monotonu i tuzno predvidljivu radnju muske istorijske scene i njenih deja vu vodja, prepunih sto naslednih, sto stecenih kompleksa. Svaki vek obelezava to na svoj tradicionalni i krajnje haoticni nacin, a onda nam istoricari detalje dogadjaja uredno bace na papir i zatim sve pompezno ulazi na velika vrata, u vecnost koju neke nove vojskovodje i lideri proucavaju u toku svojih psihofizickih priprema za svojih pet minuta na svetskoj sceni krvi i vlasti. Zene su uvek bile tu negde da dodaju onu poslednju kap otrova, da zacine jednolicni svet lidera i da os tave poslednji pecat svemu. Vladarke , postvladarke, suvladarke, prve dame, zene iz senke, ljubavnice, buduce i bivse zene, sve su kljucne karike svetske politicke predstave. One su krojile zivot nacije, saputale na jastuku svojim umornim vodjama, usmeravale, naredjivale, podrzavale i ubijale. Ko je mogao bolje da sazna najskrivenije tajne, da prodre u du